سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با خاموش بودن بسیار ، وقار پدیدار شود و با دادن داد دوستان فراوان گردند و با بخشش بزرگى قدر آشکار گردد و با فروتنى نعمت تمام و پایدار ، و با تحمل رنجها سرورى به دست آید و به عدالت کردن دشمن از پا در آید . و با بردبارى برابر بى خرد ، یاران بسیار یابد . [نهج البلاغه]

 
و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء

i احکام فقهیه شماره 3

دوشنبه 84/2/5 ساعت 7:8 عصر

 

سوال : گوش دادن به نوار هائی که توسط وزارت ارشاد یا حوزه هنری سازمان تبلیغات تهیه میشود و از نظر آنان مجاز است ، چه حکمی دارد ؟!!

جواب :

آیت الله خامنه ای : اگر فیلم ها یا نوار ها به نظر مکلف عرفا مشتمل بر غنا یا موسیقی مطرب و لهوی متناسب با مجالس لهو و گناه باشد ، توزیع و عرضه آنها و همچنین دیدن و گوش دادن به آنها برای او جایز نیست و مجرد تائیید برخی از ادارات مربوطه دلیل شرعی برای جواز محسوب نمیشود .

آیت الله فاضل لنکرانی : موسیقی اگر مطرب باشد حرام است و اجازه دادن یا ندادن یک موسسه یا سازمان اعتباری ندارد .

آیت الله مکارم : کلیه صداها و آهنگهائی که مناسب مجلس لهو و فساد است حرام بوده و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف میباشد و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد ؛ حرام را حلال نمیکند .

آیت الله بهجت : صداهای فساد انگیز و مطرب حرام است .

ماخذ : کتاب مسائل جدید ج2 ص 38

ملاحظه : حضرت آیت الله فاضل لنکرانی در سفارشی چنین میفرمایند :
صرف نظر از اینکه موسیقی چه از نظر تعلیم و تعلم و چه از نظر عملی حرام است ، باید توجه داشت که وقت چقدر ارزش دارد و در کنار آن اطلاعات نسبت به مسائل اسلامی بسیار کم است .

آیا بهتر نیست که از وقت برای آشنا شدن هر چه بیشتر به مسائل مختلف اسلامی استفاده کرد ؟ مخصوصا که برخی از آنها نشاط انگیز نیز میباشد مانند قصه های قرآن و تاریخ اسلام و شخصیت های اسلام از زمان رسول خدا به بعد . آیا صحیح است که یک مسلمان دهها سال بر او بگذرد و سال های آخر عمرش فرا رسد و با دست تهی از اطلاعات اسلامی از این جهان رخت بر بندد .

ماخذ : جامع المسائل ج1 ص 255

میلاد حضرت رسول را خدمت دوستان تبریک عرض مینمائیم .

همچنین سالروز ازدواج بعضیها را به آنها تبریک عرض مینمائیم .

 با تشکر . ایمان کاظمی مقدم

 


نوشته شده توسط: بچه های مدرسه

نوشته های دیگران ()

i تغییر آدرس وبلاگ

جمعه 84/1/26 ساعت 1:7 صبح

 

با سلام

 

این وبلاگ به آدرس ذیل انتقال داده شد . دوستان به این ادرس مراجعه بفرمایند .    http://tebyan.parsiblog.com


نوشته شده توسط: بچه های مدرسه

نوشته های دیگران ()

i با شهیدان شماره 1

پنج شنبه 84/1/25 ساعت 1:8 صبح

 

نام : سیّد مجتبی

نام خانوادگی : علمدار

تاریخ ولادت : یازده دی 1345

تاریخ شهادت : یازده دی 1375

این شهید بزرگوار در عملیات کربلای 5 در شلمچه ، شیمیائی شده و پس از 10 سال تحمل سختی و رنج فراوان به درجه رفیع شهادت نائل آمد .

علاقه خاص آن شهید بزرگوار به اهل بیت علیهم السلام باعث شد که بعد از جنگ تحمیلی در شهرستان ساری ( زادگاهش ) هیئتی را که متشکل از جوانان شهر بود تشکیل دهد که آنرا هئیت رهروان امام خمینی نام نهاد . اخلاق فردی این شهید بزگوار و متنانت خاصی که داشت باعث گرایش بسیاری از جوانان شهر به این هیئت مذهبی شده بود و الحمد لله هنوز بعد ِ گذشتن هشت سال از شهادت او ، فعالیت خود را در سطح استان مازندران ادامه میدهد .

*** یکی از نکات بسیار جالب آن بود که این سیّد بزرگوار چندین مرتبه به بچه های هیئت گفته بود که من در این دنیای شما سی سال زندگی خواهم کرد . ( به تاریخ تولد و شهادت او دقت کنید ) .

*** یکی از خصوصیات والای این شهید ، آن بود که علاقه فراوانی به حضرت زهراء سلام الله علیها داشته و همین امر باعث شد که نغمه هائی که در مورد آن حضرت و یا غربت بقیع داشتند جانسوز تر و دلنشین تر باشد .

چندین مرتبه به بچه های هیئت گفته بود که دوست دارم بمانند مادرم فاطمه زهراء سلام الله علیها از دنیا بروم و اینچنین نیز شد . نزدیکان او میگویند : هنگام شهادت دائم از پهلوی او خون جاری بود و تا آخرین لحظات ذکر یا فاطمه الزهراء بر لبانش جاری بود .

{ از آن شهید بزرگوار کراماتی را نیز نقل میکنند که در وسع مطالب این وبلاگ نیست }

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

ماخذ : خاطرات یکی از اعضای هیئت رهروان امام خمینی رحمه الله شهرستان ساری

 


نوشته شده توسط: بچه های مدرسه

نوشته های دیگران ()

i سیره عملی اهل بیت شماره 1

چهارشنبه 84/1/24 ساعت 1:48 صبح

 

*** روزی عربی بد شکل و بسیار زشت میهمان امام حسن مجتبی علیه السلام شد . بر سر سفره نشست از روی حرص و اشتهای فراوان مشغول غذا خوردن شد. از آنجا که خوی امام و این خانواده ، کرم و لطف است آنجناب از غذا خوردن او خوشحال گشت و تبسسم فرمود . حضرت از او سوالی کرده و فرمودند : ای عرب آیا ازدواج کرده ای یا مجردی ؟ عرض کرد : ازدواج کردم و هشت دختر دارم که من از همه آنها زیباترم اما آنها از من پرخور ترند . حضرت تبسمی کرده و او را ده هزار درهم بخشیدند و فرمودند : این سهم تو و زوجه تو و هشت دخترت .

براستی آیا ما مسلمانان در برخورد با افرادی که از جهت شکل ظاهری و یا لباس وضع مناسبی ندارند ، مثل این امام همام برخورد میکنیم ؟؟؟

ماخذ : کتاب لطائف الطوائف صفحه 139


نوشته شده توسط: بچه های مدرسه

نوشته های دیگران ()

i احکام فقهیه شماره 1

سه شنبه 84/1/23 ساعت 1:15 صبح

 

سوال : برخی از افراد در جلسات دعا یا عزاداری ادعای ارتباط با معصومین علیهم السلام خصوصا اقا امام زمان علیه السلام ، را کرده و بدین وسیله ضمن استفاده های مادی ،از احساسات مردم سوء استفاده میکنند . با توجه به اینکه اینگونه مجالس برخی تبعات اخلاقی که موجب سست شدن اعتقادات مردم به مسائل دینی میشود ، مستدعی است نظر مبارک را درباره شرکت در این جلسات و هر گونه تقویت و ترویج این افراد بیان فرمائیید .

جواب :

ایت الله صافی گلپایگانی : ادعای ارتباط خاص با حضرت حجّت ( علیه السلام ) در زمان غیبت آن بزرگوار دروغ است و شرکت در مجالسی که در آن چنین ادعاهائی میشود حرام است و مومنین باید بی اساس بودن چنین ادعاها را برای مردم بیان کنند که گمراه نشوند.

آیت الله سیستانی : این افراد ، دروغ گو و دجال اند و در صورتی که امکان هدایت آنها نباشد باید مردم را متوجه نمود تا از آنها دوری کنند.

آیت الله مکارم شیرازی : این ادعاها مخصوصا اگر همراه ادعای پیامی از ناحیه معصومین باشد باید تکذیب شود .

آیت الله فاضل لنکرانی : باید جلوی سوء استفاده از این مجالس را گرفت .

آیت الله تبریزی : این مطالب اساس ندارد و تقویت و ترویج این امور موجب وهن مذهب است و جائز نیست. مومنین باید با شرکت نکردن در این مجالس و تذکر دادن به افراد ، کاری کنند که این مجالس از بی رونقی تعطیل شود .

آیت الله بهجت : ادعا تا یقین آور نباشد اعتبار ندارد و تقویت و تثبیت آنچه ثابت نیست جائز نمیباشد .

ملاحظه : متاسفانه جدیدا در برخی از مجالس عده ای ، از زبان برخی از علماء یا اولیاء الهی مطالبی را از طرف امام زمان علیه السلام نقل میکنند مثلا میگویند : فلان عالم گفته که امام زمان فرمودند ظهور من نزدیک است .... از این طرف مردم هم در انتظار آن امام بزرگوار هستند و وقتی بعد از مدتی ببینند ظهور آقا واقع نشد ، در اصل مسئله انتظار شک میکنند و ایمان آنها سست میشود . همچنانکه دیدید ادعای ارتباط با آن امام همام و نقل مطالبی از آن امام بزرگوار ( چه با واسطه و چه بدون واسطه ) از دیدگاه مراجع بی پایه و اساس است .

{ سایت امامت ، قسمت پیامهای قرآنی آبدیت شده است . دوستان غفلت نفرمایند }


نوشته شده توسط: بچه های مدرسه

نوشته های دیگران ()

i فلسفه و کلام شماره 1

دوشنبه 84/1/22 ساعت 12:20 صبح

 

ابوبکر در روایات اهل تسنن

1_ عدم رعایت ادب در حضور پیغمبر اکرم : نافع بن عمرو از ابن ملیکه نقل میکند که گفت : گروهی از بنی تمیم بر حضرت رسول وارد شدند تا رئیس قوم بنی تمیم را مشخص کنند . ابوبکر به پیامبر عرض کرد : قعقاع ابن معبد را انتخاب کنید . عمر گفت نه خیر ! باید قرع ابن خابس رئیس قوم بنی تمیم شود . ابوبکر گفت : تو هدفی جز مخالفت من نداشتی !! عمر گفت : من نمیخواستم با تو مخالفت کرده باشم و بدینسان گفتگو کردند و صدایشان را بلند کردند که آیه نازل شد ........ یا ایها الذین آمنوا لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی ..... ان تحبط اعمالکم .... یعنی ای مومنان ! صدایتان را از صدای پیامبر بلند تر نکنید...... که اعمال نیکتان باطل خواهد شد . ( حجرات / 2 )

ماخذ حدیث : صحیح بخاری ج 5 ص 116

2_ بد دهنی و فحّاشی : روزی در حضور پیغمبر سخن بسیار زشت و زننده ای را بر زبان رانده بود . آنوقتی که به عروه ابن مسعود گفت : « امصص ببظر اللاب » . قسطلانی که شارح صحیح بخاری است میگوید : این عبارت از بد ترین و قبیح ترین فحش ها نزد عرب است .

{ دوستان بدانند که : این سخن جناب ابوبکر بقدری زشت و قبیح است که ما از ترجمه آن معذوریم }

ماخذ روایت : صحیح بخاری ج 3 ص 179

3_ بی احترامی به پیامبر : وقتی حضرت رسول از دنیا رفتند ، ابوبکر بدن رسول خدا را بر زمین افتاده دید اما هیچ اهمیتی به تجهیز و تکفین و دفن حضرت نداد ، بلکه به سرعت به طرف سقیفه شتافت و برای رسیدن به خلافتی که منتهای آرزویش بود تمام تلاش خود را مبذول داشت .

ماخذ روایت : الدرر المنتشره سیوطی ص 44

ملاحظه : آیا فردی با چنین خصوصیات اخلاقی میتواند جانشین پیغمبری که اسوه اخلاق بوده ، بشود ؟!!

پیغمبری که به تصریح کتب معتبر اهل سنت یعنی صحیح مسلم و صحیح بخاری نه فحش میداد و نه ناسزا میگفت . آیا ابوبکر نیز اینچنین بود ؟!!

و یا در جای دیگر نقل میکنند که آن بزرگوار فرمود : احترام میت به دفنش است . آیا ابوبکر با رفتن به سقیفه احترام پیغمبر اکرم بعد از وفاتش را نگه داشت ؟!!

و بالاخره از رسول اکرم روایت میکنند که فرمود : از بهترین شما کسانی هستند که اخلاقشان از دیگران بهتر باشد . آیا جناب ابوبکر بهترین بود ؟!!

*** جای بسی تعجب است که علمای اهل تسنن تمام روایات مذکوره را نقل میکنند اما به مفاهیم آنها توجهی ندارند .

 

 

 


نوشته شده توسط: بچه های مدرسه

نوشته های دیگران ()

i لطائف و ظرائف شماره 1

یکشنبه 84/1/21 ساعت 3:4 صبح

 

و من اللطائف ...

*** عده ای در یکی از روستاهای شهرستان گناباد با هم صحبت میکردند و بحث به ثروت و فقر رسید . یکی گفت : قربان خدا بشم که به بعضی سرمایه زیاد داده و بعضی ها هم در فقر به سر میبرند .

دیگری با لهجه محلی گفت : « خدا از خودش که چیزی ندَرَه ، از یکی مِستنه به او یکی مِده » خدا از خودش چیزی نداره از یکی میگیره و به دیگری میده .

*** از ابو منصور بجستانی پرسیدند : چون در صحرائی به چشمه ای رسیدیم و خواستیم غسل کنیم روی به کدام سمت کنیم ؟

گفت : به سمت جامه های خود تا دزد نبرد .

و من الظرائف ....

*** مرد بزرگی در بخارا مجرد زندگی میکرد . به او گفتند چرا سنت خدا را به جای نمیاری؟ گفت : زنی میخواهم که اگر از من عیبی دید پرده دری نکند .

گفتند فلان خاندان به اصالت معروف است . این بزرگ برای خواستگاری به نزد آن قوم رفت . گفت : اگر من به نا حق کسی را بکشم گفتند اسرارت را نگاه خواهیم داشت .

گفت : اگر دزدی کنم ؟؟ گفتند : آن را نیز به کسی نخواهیم گفت . گفت : اگر زن دیگری بگیرم چه ؟!! گفتند : زود از اینجا برو که تحمل این یکی را نخواهیم داشت .

روی به یاران کرد و گفت : به خون ناحق و دزدی رضایت دادند اما به حکمی که خدا جائز دانسته ؛ نه .

ماخذ : کتاب لطائف الطوائف ، کتاب پند و لطیفه


نوشته شده توسط: بچه های مدرسه

نوشته های دیگران ()

i پیام قرآنی شماره 1

شنبه 84/1/20 ساعت 9:47 عصر

  

نوح علیه السلام در قرآن

*** عمر نوح : در آیه 14 سوره مبارکه عنکبوت میفرماید : ما به او 1000 سال منهای 50 سال عمر دادیم ... خداوند متعال برای اینکه زیادی عمر جناب نوح را بیشتر جلوه دهد ...... اول عدد بزرگتر را مطرح کرده و سپس مقداری از آن کم کرده است .

 

*** آدم ثانی : در آیه 77 سوره مبارکه صافات میفرماید : تمام انسانهائی که روی زمین باقی ماندند از نسل حضرت نوح هستند لذا به این پیغمبر آدم ثانی گفته اند .

 

*** اولین بت شکن : گر چه در ذهن ما اولین بت شکن حضرت ابراهیم است اما به گزارش قرآن اولین بت شکن جناب نوح است چرا که در آیه 83 سوره مبارکه صافات میفرماید : انّ من شیعته لابراهیم یعنی از پیروان نوح ، جناب ابراهیم بوده است .

*** شیخ الانبیاء : چون این پیغمبر دارای عمر زیادی بود او را شیخ الانبیاء نامیدند .

ماخذ : سلسله دروس تفسیر دکتر محمد علی انصاری ذیل تفسیر سوره مبارکه مومنون


نوشته شده توسط: بچه های مدرسه

نوشته های دیگران ()


i ْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

 ناهنجاری های فردی
[عناوین آرشیوشده]


خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها ::
64956

:: بازدیدهای امروز::
3


:: بازدیدهای دیروز::
3


:: درباره خودم ::

و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء

:: لینک به وبلاگ ::

و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء

:: اوقات شرعی ::

:: لینک دوستان من ::

جواب به شبهات درون دینی
سایت امامت
خاطرات بچه های مدرسه
نقد و بررسی ادیان

:: آرشیو ::

پاییز 1384
تابستان 1384
بهار 1384

:: وضعیت من در یاهو::

یــــاهـو

:: خبرنامه ::